Jest przełom ws. CPK. Lasek: Kamień milowy
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku.
— Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: by zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie resortu.
Lasek o CPK
Na stronie ministerstwa zamieszczono zdjęcia prezentujące, jak ma wyglądać port lotniczy oraz towarzyszące mu inwestycje, m.in. dworzec autobusowy. — To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT — mówi z kolei Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, a zarazem pełnomocnik rządu ds. CPK.
Budowa lotniska ma ruszyć w 2026 roku, czyli jeszcze w tej kadencji Sejmu. – Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią – informuje resort.
Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:
-
Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen, część przylotów Non-Schengen,
-
Poziom +1: przyloty i odloty dla strefy Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,
-
Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
W pierwszym etapie realizacji lotnisko ma być w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.